Denna LibGuide är en bearbetad version av Marlene Backmans svenska översättning och bearbetning av den finska guiden Avoimet oppimateriaalit (2020) av Aino Helariutta och Terhi Kaipainen.
Bearbetning:
Janne Nyström, Jonna Vocke och Anna Småros, Yrkeshögskolan Arcada.
Guidens licens: CC BY-SA 4.0
Du kan kopiera guiden eller delar av den till din egen organisations LibGuides-plattform. Kom ihåg att nämna ursprungsguiden och dess upphovsmän. Licensiera produkten under samma licens.
Källa: Marlene Backman. Öppna lärresurser. Hämtad 19.6.2023. CC BY-SA 4.0
Att publicera dina lärresurser
Att beakta vid publicering av öppna lärresurser
När du publicerar lärresurser, se till att du har nödvändiga rättigheter att publicera resurserna (t.ex. upphovsrätt). Alla som har gjort en betydande insats i lärresurserna, inklusive studenter, ska uppmärksammas på ett korrekt sätt. Om en lärresurs har fler än en upphovsman krävs tillstånd av samtliga (också studenter), för att lärresursen ska kunna delas öppet.
Det rekommenderas att publicera lärresurser med en Creative Commons-licens CC BY 4.0 eller CC BY-SA 4.0. Det rekommenderade formatet för en licens är: © [Author Name], Arcada University of Applied Sciences, 2023. CC BY 4.0/CC BY-SA 4.0.
Öppna lärresurser och annat digitalt innehåll ska uppfylla tillgänglighetsdirektiv. Observera att video och ljudmaterial bör transkriberas så att innehållet av materialet blir förståeligt.
Planera öppnandet av lärresurser i förväg:
Observera bland annat följande:
Minimera hantering av personuppgifter. Undvik att använda personuppgifter om det är möjligt att publicera en lärresurs utan dem. Om du hanterar personuppgifter, tänk på att informera den som registrerats samt behandla uppgifterna lagenligt. Om hanteringen grundar sig på godkännande kan du på blanketten för godkännande ange de uppgifter den 12:e GDPR-artikeln förutsätter:
Lärresurser som samarbete
Om en lärresurs har fler än en upphovsman krävs tillstånd av samtliga för att lärresursen ska kunna öppnas.
Överenskommelse mellan lärare: Det lönar sig att redan i början av arbetet fundera över hur man ska avtala om rättigheterna så att de är så ändamålsenliga som möjligt för alla som deltagit i arbetet med materialet. En möjlighet är parallell upphovsrätt – ett avtal om helheten kan stötta vars och ens individuella användning bättre. Om inget har avtalats om bearbetning gäller rätten att bearbeta och använda endast den egna andelen separat från övriga medverkandes alster. Om lärarna avtalar om öppen licensiering av materialet med exempelvis en CC BY-SA-licens får de även rätt att bearbeta hela materialet.
Skapande av material tillsammans med studenter: Studenter innehar upphovsrätt till sina egna verk. Liksom när det gäller övriga upphovsmän till lärresurser avtalas även med studenter om ägande av lärresurserna såvida verkshöjden för det innehåll studenten producerat uppnås.
Studenter kan överlåta upphovsrätten till högskolan. Det är bäst att avtala om detta i planeringsstadiet och senast när kursen eller studieprojektet börjar. Studenterna bör få information om vilken typ av kurs det gäller och avtalsgrunden för immateriella rättigheter redan när de anmäler sig till en kurs. I alla händelser är det viktigt att upprätta avtalet innan materialet produceras, eftersom studenten själv också har rätt att hindra att det egna materialet öppnas och används.
Om flera studenter har producerat material tillsammans krävs tillstånd från var och en. Tänk också på att medverkan på en kurs där studenter producerar material inte får förutsätta överlåtelse av upphovsrätten.
Källa: Samordningen av öppen vetenskap, Vetenskapliga samfundens delegation (2020), Rekommendation gällande upphovsrättsliga frågor som bör beaktas vid öppen publicering av lärresurser (Bilaga 1), CC BY 4.0
Biblioteket för öppna lärresursers instruktioner:
Instruktioner för hur du använder Biblioteket för öppna lärresurser: för lagring av lärresurser i tjänsten, för redigering av information om redan lagrat material och för utvärdering av lärresurser. Med hjälp av inbäddningsfunktionen kan du också bädda in instruktionerna på din egen organisations sidor.
Kvalitetskriterier:
Tillgänglighetsdirektiv:
Regionförvaltningsverkets webbplats (den myndighet i Finland som övervakar hur tillgänglighetskraven iakttas).
En av statsförvaltningens webbplatser, producerad av Celia. Webbplatsen innehåller praktiska anvisningar som främst riktar sig till personer som producerar webbinnehåll, huvudredaktörer för digitala tjänster och kommunikationsexperter.